Geometria i zbieżność kół w dużej mierze odpowiadają za komfort jazdy. Mają także ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Ściąganie kierownicy na jedną ze stron jest nie tylko męczące. Eksploatacja takiego samochodu prowadzi do nierównomiernego i szybkiego zużycia opon. Ucierpią też gumowe elementy zawieszenia. Auto będzie także niestabilne podczas wykonywania manewru skrętu, zwłaszcza przy dużej prędkości. W skrajnych przypadkach można utracić panowanie nad pojazdem. Stąd już krótka droga do kolizji, czy wypadku. Nie ma wątpliwości, że geometria i zbieżność kół są istotne dla właściwej eksploatacji samochodu. Warto jednak nadmienić, że ustawienia te mogą być inne u różnych producentów. Podobnie jak przy sposobie wykorzystania samochodu. Auta wyścigowe mają odmienne parametry zbieżności i geometrii niż pojazdy do jazdy miejskiej. Stąd istotna jest znajomość ustawień i właściwe wyposażenie warsztatu.

Zbieżność kół — ustawianie w Luboniu i Poznaniu

Zbieżność kół to popularna czynność serwisu Niedźwiedzia w Luboniu. Oznacza kąt pochylenia kół osi przedniej względem siebie. Niewidzialne gołym okiem ustawienie ma wpływ na sterowność samochodu. Jakie objawy są niepokojące? Warto przyjechać na regulację zbieżności w przypadkach gdy:

  • podczas jazdy prosto kierownica skręca w jedną stronę;
  • po puszczeniu kierownicy samochód ściąga na jedną ze stron*;
  • widoczne jest nierówne zużycie opon na osi.

* tego rodzaju test należy przeprowadzać w bezpiecznym miejscu, przy niewielkiej prędkości

Warto zwrócić uwagę na takie objawy, ponieważ konsekwencje mogą okazać się dość kosztowne. Niewiele w dodatku potrzeba, by rozregulować zbieżność kół. Każdy producent samochodów udostępnia fabryczne ustawienia. Nie ma tu bowiem uniwersalnych rozwiązań. Zależy to nie tylko od marki pojazdu, ale też od jego modelu. Zbieżność ustawia się za pomocą końcówek drążków kierowniczych. Celem regulacji jest odpowiednie ustawienie kół osi przedniej. Istotne jest przy tym, by nie były one skierowane do siebie. Błędnym ustawieniem jest także rozjeżdżanie się kół. Obie wady ustawień powodują podsterowność lub nadsterowność pojazdu. Na osi tylnej ustawienie koryguje się poprzez regulację drążków poprzecznych. Jak często należy dokonywać regulacji zbieżności w samochodzie? Powinno się to odbywać co 30 tys. km lub 2 lata użytkowania pojazdu. Są jednak sytuacje, które wymuszają kontrolę zbieżności kół w aucie. Są to m.in.:

  • gwałtowne wpadnięcie w duży ubytek w jezdni;
  • uderzenie w krawężnik lub inną przeszkodę;
  • problemy z utrzymaniem toru jazdy;
  • wymiana elementów zawieszenia lub układu kierowniczego.

Geometria kół w samochodzie — Serwis Niedźwiedzia w Luboniu

Ustawianie geometrii kół składa się z kontroli i korekcji kilku składowych. Jest to między innymi kąt pochylenia kół. Kolejnym elementem jest kąt pochylenia sworznia zwrotnicy względem pionowej osi koła. Także zbieżność kół jest elementem geometrii zawieszenia samochodu. Istotne są też sworznie wahaczy. Uogólniając, jest to ustawienie kół względem siebie i bryły pojazdu. Ważne są tu ich kąty nachylenia, jak również odległości. Odpowiednie ustawienie jest gwarancją stabilności toru jazdy. Geometria kół w samochodzie ma bowiem znaczenie dla optymalnego przylegania opon do jezdni. Co za tym idzie, ma wpływ na przyczepność auta. Ma to ogromne znaczenie podczas hamowania. Wpływa też na zużycie opon i elementów zawieszenia. Co powinno skłonić kierowców do ustawienia geometrii zawieszenia i kół w samochodzie?

  • nierównomierne zużycie opon na osi pojazdu;
  • brak stabilności na zakrętach;
  • trudność opanowania samochodu przy większych prędkościach;
  • ściąganie auta podczas jazdy na jedną ze stron;
  • opóźniona reakcja pojazdu na ruch kierownicą;
  • gwałtowna zmiana położenia kierownicy przy podjeżdżaniu na krawężnik;
  • piszczenie opon;
  • szarpnięcia kierownicy podczas najeżdżania na przeszkody i dziury;
  • brak powrotu kół do neutralnej pozycji po skręcie.

Geometria kół w samochodzie jest bardzo istotna dla bezpieczeństwa jazdy. Wpływa też w dużej mierze na komfort podróży. Nie powinno się jej odwlekać w czasie. Grozi to uszkodzeniem elementów zawieszenia. Przy wystąpieniu wskazanych objawów warto przyjechać na geometrię kół do serwisu Niedźwiedzia w Luboniu. Skutkiem błędnych ustawień może być podatność auta na wpadanie w niekontrolowany poślizg. Ustawienie geometrii także warto zlecić po:

  • naprawie zawieszenia;
  • każdej naprawie układu kierowniczego;
  • uszkodzeniu zawieszenia np. wjechaniu w dużą dziurę w jezdni;
  • zaobserwowaniu powyższych objawów błędnej geometrii kół.

Niekiedy podczas korekty ustawień geometrii kół konieczna jest wymiana układu kierowniczego i zawieszenia. Dzieje się tak na skutek braku możliwości poprawnych ustawień z powodu zużycia tych elementów. Tego rodzaju naprawa nie zawsze jednak wiąże się z dużymi wydatkami. Niemniej warto zainwestować w regularny serwis pojazdu. Z pewnością odwdzięczy się on bezpieczeństwem na drodze i możliwością długiej eksploatacji.

cropped-logo-do-naklejek-2019-ang2-1.png

Serwis Samochodowy Niedźwiedź-Lock to kompleksowe usługi z zakresu mechaniki samochodowej. 40 lat doświadczenia w branży motoryzacyjnej gwarantuje profesjonalnie i rzetelnie wykonane usługi.

KONTAKT

570 901 901
biuro@serwisniedzwiedzia.pl

ul. Przemysłowa 6,
62-030 Luboń

GODZINY OTWARCIA

Poniedziałek – Piątek: 8.00 – 16:00
Sobota – Niedziela: nieczynne